Flamenco Sketches, Maleri Haugesund billedgalleri 2020

 Foto: Erik Sæter Jørgensen

"Flamenco Sketches"
Tekst av Arnhild Sunnanå, kunsthistoriker, www.arnhildsunnanaa.com

Ingrid Haukelidsæter foretrakk å arbeide i sort og hvitt inntil en opprivende hendelse i livet hennes snudde opp ned på tilværelsen. Hun måtte mobilisere både mot og styrke, og samtidig ble behovet for å uttrykke seg ekspressivt gjennom farger utløst. Gestikulerende abstrakte komposisjoner i forskjellige fargetoner har siden fulgt hennes kunstnerskap.

Haukelidsæter har kalt denne utstillingen for "Flamenco Sketches". Tittelen samsvarer med det femte musikkstykket på Miles Davis sitt 1959 album "Kind of Blue".  Nettopp Flamenco Sketches er et godt eksempel på den nye og eksperimentelle måten å komponere på som ble introdusert i denne plateutgivelsen. Jazzstykket har ingen skrevet melodi, men er definert av en samling av akkorder som det improviseres rundt. Musikerne som vekslet mellom å være solister var derfor under innspillingen hele tiden avhengige av å ydmykt lytte til hverandre, for til slutt å få improvisasjonene til å fungere sammen i en helhet. Deler av denne dialogbaserte intuitive skapelsesprosessen er foreviget i et studio-opptak som inspirerte Haukelidsæter i arbeidsprosessen frem mot denne utstillingen. De monumentale maleriformatene åpnet muligheten til å gjengi store bevegelser og til en tidkrevende fordypning i dialog med malerilerretene. Kanskje er også tittelens "Flamenco" valgt av Davis på grunn av denne spansk folkedansens vokale bestanddel kalt "Canto jondo" som kan oversettes med "dyp sang".

"Farge er en kraft som direkte påvirker sjelen" sa Wassily Kandinsky. Han var blant de første kunstnerne i Europa som laget et helt abstrakt maleri i 1912. Kandinsky kalte sine abstrakte fargesterke malerier for komposisjoner, og hentet inspirasjon fra musikk. Musikk og farger består fysisk av henholdsvis bølger av lyd og lys som primært oppfattes via ører og øyne. Kandinsky oppholdt seg i München mens han eksperimenterte seg frem til sine første abstrakte fargekomposisjoner. I den samme kunstmetropolen skrev også August Endell sin nye kunstteori (1896) som dette utdraget er hentet fra:

"Men den som har lært seg å henge på de visuelle inntrykkene helt uten assosiasjoner, uten noen slags baktanker, den som bare én gang har merket seg formenes og fargenes følelsesmessige virkninger, kommer med dette til å finne en aldri uttørket kilde til eksepsjonell og uant nytelse. I selve verket åpner nemlig en helt ny verden seg."

I Ingrid Haukelidsæters malerier er det fargene som i sammen spiller hovedrollen, men sentralt er også hvordan fargene er påført lerretene. Bildet har et stumt språk, men taler til deg direkte gjennom sin billedlighet. Det som synliggjøres i billedet hver gang du gir det din oppmerksomhet - er ikke statisk.

"The mystery of the world is the visible, not the invisible". (Oscar Wilde)